סופ"ש אקטואלי: האווז של אלתר דרויאנוב • יוסי לזר

    יוסי לזר No Comments on סופ"ש אקטואלי: האווז של אלתר דרויאנוב • יוסי לזר
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "אני חושב שצריך לסלק אותן בכוח, הן עוברות על החוק…"

    משפט זה נאמר השבוע ע“י חבר נכבד בכנסת ישראל, ולא, אין כוונתי לח"כ אורן חזן בהתייחסותו לחנין זועבי וחברים נוספים ממפלגתה שהושעו השבוע מפעילות בכנסת למשך 3 חודשים. מילים אלו נאמרו ע"י יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, בראיון מקיף ל'קול חי', שבו הוא התייחס לאלו המכונות 'נשות הכותל', או בכינוי הנכון יותר 'נשות הפרובקציה'.

    הקבוצות הללו חגגו בתחילת השבוע את הסכם הפשרה שגובש באישור ראש הממשלה, לפיו תוקם רחבה שלישית בכותל המערבי שבו תוכלנה אותן נשים להתפלל "בדביקות" לפי "המנהגים והמסורות" שמקובלים בידם "בנוסח המיוחד שלהם" כלשונם.

    אותם אגודות רפורמיות וקונסרבטיביות, שחותרות לקבל הכרה והשתייכות חברתית במדינת ישראל, זוכות באופן לא מפתיע לתמיכה מהתקשורת המציפה את הנושא ונותנת במה מחבקת לגופים הללו בנסיונם לשבור את הסטטוס-קוו במקום המקודש ביותר לעם היהודי.

    גם הבג"ץ, כצפוי, לא טומן ידו בצלחת ומתייצב לטובתם כמעט באופן קבוע. בדיון בבג"ץ השבוע שעסק בבקשה של "בתי דין" רפורמים לעסוק בגיור, פסקו השופטים ג'ובראן, רובינשטיין והנשיאה נאור וכתבו כך: "הערעור מתקבל איפוא במובן זה שהמשיבים יאפשרו למתגיירים מטעם הרפורמים לטבול במקוה ציבורי, לרבות נוכחות בית-דין מטעמן במהלך הטבילה". נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור אף הוסיפה: "…אכן, בתחילת דרכו של הליך זה סברנו כי ראוי למצוא פתרון פרגמטי שיענה על הבעיה עליה הצביעו המערערים, פתרון שייתר הכרעה שיפוטית בסוגיות שדרכן לפלג את הציבור".

    נשיאת בית המשפט העליון מבינה שהכרעה בנושא זה פוגעת בציבור הגדול של שומרי התורה ומצוות, ואף "דרכן לפלג את הציבור". ובכול זאת בחרה להסכים להחלטה הפוגעת בנימוק "הטבילה לגיור – היא אירוע חד פעמי בחייו של אדם", דהיינו אירוע משמעותי וחשוב שמשנה חייו של האדם.

    הדרישה הזאת של הרפורמים לעבור תהליך "גיור" רפורמי דווקא במקווה מהודר הייתה די מצחיקה ומגוחכת, אם כל הסיפור לא היה כואב כל כך. הנימוק של נשיאת בית המשפט העליון מזכיר את הסיפור הידוע מכתבי אלתר דרויאנוב. כך מסופר בלשונו:

    גלח קתולי הכניס יהודי בבריתו, ולמחרת מצא אותו יושב ואוכל צלי-אווז.  ואותו יום היה שישי בשבת, שתענית-בשר הוא לקתולים. נסתכל המומר בגלח וראה, שפניו זועפים ואמר לו:

    תנוח דעתך, אישי הכוהן, דג הוא זה.

    רגז הגלח:

    לא דייך, שאתה עבריין, אלא שגם שקרן אתה.

    החזיר לו המומר:

    חלילה, אישי הכוהן! אינני לא עבריין ולא שקרן. ממך ראיתי ועשיתי.  מה אתה זרקת עלי מים טהורים ואמרת לי: "עד עכשיו היית יהודי, מכאן ואילך קתולי אתה", אף אני זרקתי על האווז מים טהורים ואמרתי לו: "עד עכשיו היית אווז, מכאן ואילך דג אתה“

    אותם אנשי אמת שמחפשים להתגייר באמת ולהצטרף לעם היהודי לא עוברים דרך הרפורמים. אותם גויים שעוברים דרך הרפורמים לא באמת חשוב להם לעשות את הטבילה דווקא במקווה מהודרת בהכשר הבד"ץ וע"פ כללי הכשרות הנהוגים בעם ישראל מדור דור בכל מושבותיהם.

    הפסיקה הזאת של בג"ץ  מצטרפת לשורה ארוכה של פסיקות, עתירות, ומקרים שמזכירים לנו שלמרות שגפני יושב על ה’שיבר‘ של המדינה ושהשר ליצמן הפך להיות ה'מאמי' של המדינה, עדיין אנחנו נמצאים בגלות. עלינו לזכור שכל "המים הטהורים" (או פסקי בג"ץ) בעולם שזורקים על אווז, לא הופכים אותו לדג.

    עלינו להתחזק בהבחנת האור מהחושך ובשאיפה לגאולה האמיתית ולבניית בית המקדש, ולזכות לקיים את הפסוק בפרשה "וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָֽׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם".



    0 תגובות